دسته بندی | مدیریت |
بازدید ها | 10 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 2028 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 85 |
چکیده
صادرات یکی از مهمترین گام های اولیه سازمان ها برای توسعه و سرمایه گذاری جهت ورود به بازارهای جهانی و گسترش فعالیت های بین المللی آن هاست. چشم انداز افزایش صادرات غیر نفتی، سال هاست که از سوی دولتمردان ارائه داده می شود. اما، با در نظر گرفتن شرایط رقابتی حاکم بر بازارهای جهانی، ورود به بازارهای صادراتی و کسب نتایج مطلوب از این بازارها دارای موانع و مشکلاتی است. در مورد فرش دستباف به دلیل آنکه، توسط عامل انسانی تولید می شود، کارخانه و مواد اولیه آن از نظر قیمت دارای انعطاف پذیری بالایی نیست و از طرف دیگر، رقابت سختی که میان تولیدکنندگان کشورهای مختلف وجود دارد، این بازار را دچار بحران خاصی کرده است. همچنین، عدم توجه به اصول و مبانی بازاریابی و تجارت مزیت رقابتی فرش دستباف را در سطح جهانی، با مخاطرات جدی مواجه نموده است. لذا، این پژوهش با هدف بررسی تاثیر عوامل بازارگرایی و راهبرد رقابتی با رویکرد هزینه و تمایز بر عملکرد صادراتی فرش دستباف انجام می شود. روش این پژوهش از نوع هدف، کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی و از شاخه میدانی میباشد. جامعه پژوهش حاضر، صادرکنندگان و تجار فرش دستباف در استان خراسان شمالی می باشند، که با استفاده از نمونه گیری در دسترس، تعداد 58 نفر از آنها مورد بررسی قرار گرفتند. همچنین، در این تحقیق از پرسشنامه برای ابزار جمعآوری دادهها استفاده شده است و پایایی آن، با استفاده از آزمون کرونباخ و ضریب پایایی مرکب محاسبه و تایید گردید. برای آزمون فرضیات نیز، از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart PLS استفاده شده است. نتایج حاصل از سنجش فرضیه های این تحقیق بیان دارد که، عوامل بازارگرایی(خلق و توزیع اطلاعات، مشتری مداری، رقیب گرایی)، استراتژی تمایز و استراتژی رهبری هزینه، بر عملکرد صادرات فرش دستباف موثر می باشند.